Sünnetten delili de sayılamayacak kadar
pek çoktur. Bunlardan birisi Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem'in "dağ
keçileri" hadisindeki şu buyruklarıdır:
"Arş da bunun üstündedir. Allah da arşın üstünde olup, sizin içinde
bulunduğunuz hali bilmektedir."
Sa’d (b. Muaz)'a hitaben Kurayza
oğulları kıssasında söylediği şu sözler de bu kabildendir:
"Andolsun sen
aralarında yedi sema üzerinden mutlak melikin (yüce Allah'ın) hükmü ile hüküm
verdin."
Yine Peygamber efendimizin cariyeye:
"Allah nerede?"
diye sorması üzerine onun “(Allah) göktedir” cevabına karşılık
(sahibine) söylediği:
"Sen bunu azad
et, çünkü o bir mü'minedir." buyrukları da bu kabildendir.
Peygamber Sallallahu aleyhi vesellem'in
miracına dair hadisler; meleklerin birbirlerinden nöbeti devralmalarına dair
hadislerde kullandığı:
"Daha sonra
aranızda kalan melekler yukarıya yükselirler. Onların hallerini o daha iyi
bildiği halde onlara sorar..." hadisi;
"Her kim helal bir kazançtan -ki yüce Allah'a ancak helal ve temiz olan
yükselir."
"Bir hurma değeri
kadar tasaddukta bulunursan..." hadisi ile vahiy hadisinde
kullandığı:
"Allah semada bir
emri hükme bağladığı zaman melekler onun buyruğuna boyun eğerek itaatle
kanatlarını çırparlar. O sesi sanki dümdüz bir kaya üzerindeki bir zincir
(sesini) andırır..." hadisi ve daha başka pekçok hadisler bunu
göstermektedir. Cehmiyye dışında bütün insanlar bunu ikrar ve kabul etmişlerdir.
Şerh: Maturidi Hanefi Ekol istivayı istila olarak görmez.